חיפוש

מהו טיפול

תוכן עניינים

אביטל רותם | טיפול קליני פסיכולוגי | מהו טיפול

הטיפול הפסיכולוגי, המוכר גם כפסיכותרפיה, הוא תהליך המורכב מפגשים אישיים עם איש מקצוע (פסיכולוג, עובד סוציאלי, פסיכותרפיסט, פסיכיאטר) אשר בנוסף ללימודים האקדמיים התאורטיים, סיים הכשרה ממושכת של לימודים והתמחות ספציפית במקצועות הטיפול הנפשי. איש המקצוע מתמחה בהבנת תהליכים נפשיים, מודעים ושאינם מודעים, בהתבוננות ביחסים בינאישיים, בקשר בין גוף ונפש וכדומה.

מטרת התהליך הטיפולי היא לקדם את רווחתו הנפשית של המטופל. הטיפול מתקיים באמצעות דיאלוג בין המטפל למטופל. הקשר הטיפולי שנוצר מאפשר התבוננות והבנה רחבה ומעמיקה, הן פנימה אל תוך הנפש והן כלפי חוץ, אל עבר קשרים בינאישיים.

השיחה המתקיימת בחדר הטיפול, שונה משיחות המתנהלות ביומיום. לשיחה הטיפולית איכות שונה. במסגרת השיחה המטפל עושה שימוש בידע והניסיון שלו על מנת להתמקד במספר רבדים הקיימים בשיחה, מסייע למטופל לבוא במגע עם החלקים השונים הקיימים בו, זאת תוך כדי הקשבה מיוחדת, ניסיון להבין את המטופל ולהרגיש את חוויותיו באופן המדויק ביותר.

תהליך הטיפול כולל בדרך כלל מפגש אחת לשבוע האורך כ 50 דקות. השלבים הראשונים בטיפול יוקדשו להכרות והערכה, הבנת הסיבות בעטיין נעשתה הפנייה לטיפול, גיבוש מטרות משותפות לתהליך הטיפולי וניסוח "חוזה טיפולי" המתייחס לכללים והמסגרת בהם מתבצע הטיפול.

הטיפול מורכב מטכניקות שונות שתכליתן סיוע נפשי ורגשי. אנו חיים כיום בעידן של אפשרויות בלתי מוגבלות ועובדה זו מתבטאת היטב גם בתחום בריאות הנפש. כך בהקלקת חיפוש אחר טיפול נפשי באינטרנט, אנו נחשפים למבול של מטפלים וגישות שונות כמו: אנליזה פרוידיאנית, טיפול דינאמי, טיפול CBT, NLP, טיפול אינטרסובייקטיבי, טיפול נרטיבי, טיפול גשטלטי, טיפול אינטגרטיבי, טיפול אקזיסטנציאליסטי, ייעוץ פילוסופי, קואצ'ינג, טיפול בהבעה ויצירה, טיפול בגינון, טיפול באמצעות בע"ח, טיפול אסטרטגי- אינטגרטיבי והרשימה עוד ארוכה. אל מול ריבוי השיטות והגישות חשוב ביותר לזכור כי בבסיס התהליך הטיפולי עומד הקשר בין המטפל למטופל ולקשר זה השפעה מכרעת על הצלחת הטיפול. מחקרים מצביעים על כך שלמרקם היחסים נודעת חשיבות בשינוי התרפויטי. מערכת היחסים הטיפולית היא המרפאה העיקרית כאשר התיאוריה והגישות השונות לטיפול, נמצאות רק כגורמים המסייעים בקידום התהליך. למעשה, מטופל עשוי להגיע להישגים טיפוליים אצל שני אנשי טיפול המגיעים מגישות שונות ואף הפוכות זו לזו, כשהסיבה העיקרית ליעילות הטיפול חוזרת ועולה שוב ושוב בממצאי מחקרים מה 40 שנים האחרונות וקשורה בטיב הקשר שנוצר בין המטפל למטופל.

הטיפול מקנה למטופל כלים להתמודדות, בהם יוכל להשתמש גם אחרי תום הטיפול עם בעיות שיעלו בחייו

הטיפול נועד קודם כל על מנת לאפשר למטופל מקום בטוח בו הוא יכול לבטא את צרכיו, משאלותיו, רגשותיו ומחשבותיו באופן חופשי. זאת בכדי שתיווצר תשתית מתאימה לשינוי המתבקש

הטיפול מיועד לכל אחד ואחת ובכל שלב בחיים, בו מבקש אדם לשפר את יכולת ההתמודדות שלו מול סיטואציות מורכבות מבחינה רגשית/ התנהגותית. מרבית הפניות לטיפול נעשות בשעת משבר וקשורות בקונפליקטים פנימיים הנובעים מבעיות ביחסים בינאישיים, קשיים ביצירת זוגיות ושמירתה, תחושות של חוסר מימוש עצמי, הערכה עצמית נמוכה, תחושה של תקיעות בחיים, תחושת בדידות ועוד. יחד עם זאת, הטיפול מתאים לכל אדם המבקש להתפתח ולהתקדם בחייו, להעשיר אותם, לשפר את איכותם, להגשים את מטרותיו ולממש את העצמי שלו, זאת מבלי לחוות משבר או קושי אקוטי.

היתרונות הטיפוליים:

  • תהליך טיפולי מקצועי מביא להרחבת המודעות והגברת היכולת לקבל ולחיות בשלום עם הקשיים והמגבלות הקיימים בתוכנו.
  • התהליך עוזר בחיזוק דימוי וביטחון עצמי ביכולות האישיות ומעודד פריצה של קיבעונות ויציאה ממקומות בהם קיימת הרגשה של תקיעות.
  • התהליך הטיפולי מאפשר למטופל לגלות איכויות וכישורים שלא היו מוכרים לו קודם לכן ומעודד את אותם הכוחות לצאת אל הפועל.
  • התהליך הטיפולי מסייע בהתמודדות עם מצוקות, רגשות שליליים, קונפליקטים, זאת בין השאר באמצעות בחינה והערכה את תפיסות המטופל ביחס לעצמו ולסביבה.

 

תהליך טיפולי הינו תהליך הדרגתי, אשר כולל חוויות של התקדמות, אך גם חוויות של נסיגה. כמו כל תהליך של צמיחה, הוא כולל רגעים של שימחה ושחרור, לצד רגעים של תסכול.