חיפוש

הפרעות נפשיות, תיוג וסטיגמה

תוכן עניינים

סטיגמה-ותיוג

הפרעות נפשיות, תיוג וסטיגמה

שלל סטריאוטיפים מיוחסים לאנשים הסובלים ממוגבלות פסיכיאטרית, מה שמוביל אותנו לחוש כלפיהם פחד, כעס, סלידה, דחייה ורחמים. הסטיגמה הזו מהווה מכשול משמעותי בדרכם להחלמה ושיקום. בין הסטריאוטיפים ניתן למצוא תפיסות כמו אנשים עם מוגבלות נפשית הינם מסוכנים, אלימים, לא צפויים, לא מסוגלים לקחת אחריות על חייהם ובעלי תפקוד נמוך. בנוסף, המגבלה הפסיכיאטרית ממנה הם סובלים נתפסת כ"מדבקת" ועשויה לפתח חולי נפשי גם בקרב אנשים בריאים.

לסטיגמה השלכות שליליות כמו פגיעה קשה בתחושת הרווחה והערך העצמי של הסובלים ממגבלה נפשית, מידת נכונותם לפנות לטיפול תפגע והם יידחו חברתית או שיבחרו בעצמם להתרחק, מתוך חשש לדחייה. ההתרחקות מובילה לתחושת בדידות, דלדול הרשת החברתית המספקת תמיכה ובכך הקטנה משמעותית בסיכויי השיקום.

סטיגמה ואפליה הן תופעות חברתיות המעיבות על תהליכי ההחלמה. מניעת הסטיגמה כרוכה בשינוי עמדות חברתיות ואימוץ עמדות חיוביות ביחס להחלמתם של הסובלים ממגבלות נפשיות, יכולתם להשיג מטרות בחיים והעצמתם האישית. חשוב לזכור כי אנשים המתמודדים עם מגבלה פסיכיאטרית יכולים להחלים ואכן מחלימים, הם מסוגלים לממש את הפוטנציאל שלהם בכל תחומי החיים ומתפקדים בצורה הטובה ביותר כשיש להם שליטה על חייהם ועל התהליך הטיפולי והשיקומי שלהם.

 

צירפתי שתי כתבות העוסקות במפורסמים אשר בחרו לחשוף את ההפרעה הנפשית ממנה הם סובלים, על מנת לתת השראה לסובלים אחרים ולעודד אותם לפנות לטיפול

 

https://www.quickim.co.il/equal-19-celebs-reveal-their-mental-illness-to-help-others-cope-with-the-disease-simply-powerful-to-read-and-believe/

https://www.mako.co.il/entertainment-celebs/local-paparazzi/Article-949320aba05aa41006.htm